Sidor

lördag 4 juni 2011

Reflektion över kurslitteratur

En reflektion som kom till mig när jag satt och läste "Den svårfångade reflektionen" var att man kanske skulle kunna använda både videoinspelning och forumspel.
Jag var för ett tag sedan på en föreläsning om genus. En del av föreläsningen var ett slags forumspel där vi fick hjälpa de olika karaktärerna med vad de skulle göra/säga. Detta gjorde att man fick möta reaktionen direkt på det man föreslagit och det kanske inte alltid hade det resultat man trott.
Tanken med att använda både videoinspelning och forumspel är att få känna och se hur ett annat alternativ av aktion skulle påverka situationen och en själv.
Ta en sådan sak som genus i tamburen. Först spelar man in en sekvens från en tambursituation, går igenom den, hittar en brist tex att läraren säger vilka söta nya stövlar du har till en flicka och tuffa snabba stövlar du har till en pojk. Istället bara för att reflektera över detta och ge sig själv ett alternativ till vad man ska säga istället, ger det kanske mer att spela upp situationen igen omgående och få testa hur det känns att säga/handla annorlunda. Detta ger även möjligheten att känna om det får mig att känna mig annorlunda om jag får höra att mina stövlar är söta eller tuffa och snabba.

1 kommentar:

  1. Intressant tanke, har också funderat i dessa banor. Det som slår mig är att man skulle kunna föra en dialog med barnen hur de tänkte och hur det sedan blev. Och fånga upp deras tankar då de har det färskt i minnet.

    SvaraRadera