Nu är vi mitt i tiden då alla skall ha samtal med sina brukare. Vi är mitt inne i en tid då portfolion vi skapat ställs på prov och ska visas upp.
Vad är det vi visar för föräldrarna? Vad är viktigt? Vad vill de se? Framförallt vad vill jag visa?
Jag har under mitt arbete som förskollärare stött på många olika sätt att arbeta med portfolio och då pratar jag inte om de olika grundmodellerna som Ellmin 2003 sidan 80 skriver om.
Mitt första möte med portfolio som nyutexad var att vi i vår och höst gjorde ett avbrott i den dagliga verksamheten och under en vecka hade så kallad portfoliovecka. Där tog vi kort på det vi tyckte barnen hade lärt sig just nu, klistrade efter ett par veckor till (framkallningstiden på den tiden var lååång, speciellt när man är många avdelningar som ska lämna in alla sina kort från ca ett halvår tillbaka) in dessa på papper, frågade barnen några väl valda frågor så de sa det jag ville att de skulle säga. Såg till att det fanns en bild per område (socialt, motoriskt osv.) och var sedan klar.
Detta visades sedan stolt upp för föräldrarna, inget barnen direkt fick titta på för då förstörde de ju säkert den fina dokumentationen!
Senare blev det mer och mer att korten skulle kopplas till lpfö-98, barnen skulle få titta i sin portfolio och brukarna började få mer att säga till om i verksamheten.
Nutid för mig och mitt arbetslag är ljusår ifrån det första tänket och detta mycket tack vare denna kurs.
Idag är vår portfolio till för oss själva, barnen och föräldrarna.
Portfolio för oss pedagoger
Vårt nya sätt att dokumentera ger oss pedagoger en portfolio där vi kan följa både barnen och vårt eget lärande under verksamheten.
Tillsammans med barnen skapar vi här en arbetsportfolio (Ellmin 2003, sid 80). Ett vardagligt arbetsinstrument som är aktivt och integrerat med den pedagogiska vardagen.
Vi synliggör våra tankar för oss själva och våra kollegor, vi reflekterar tillsammans kring vad som gjorts och hur det gick.
Inte visste jag att det gick att skriva med tusch på is!
Portfolio för barnen
Genom denna kontinuerliga dokumentation kan barnen bli delaktiga på ett helt annat sätt i reflekterandet kring sitt eget lärande. De får reflektera i grupp och enskillt.
Ellmin 2003 skriver på sidan 142 att eleverna kan hjälpa varandra genom gemensamt arbete och gemensam reflekton. Detta gör att de tränar sin förmåga att inta andras perspektiv och att samverka. Men att det samtidigt är viktigt att hitta balansen mellan det gemensamma och de individuella behoven.
I och med att vi uppmärksammar dem på vad de lärt och att vi tar kort på när de lär så kan de själva nu se sina lärprocesser på ett annat sätt och be oss hämta kameran när de tycker de lärt sig något nytt.
Titta fröken tallriken flyter!
Tillsammans med barnen väljer vi kort och händelser från arbetsportfolion och skapar en visningsportfolio (Ellmin 2003 sid 80), tillsammans reflekterar vi över dessa kort, filmer m.m.
Portfolio för brukarna
Genom att få del i den verksamhet vi bedriver så kan de påverka och medverka på ett helt nytt sätt.
Frågan vad är det jag vill visa brukarna har fått ett helt annat svar än tidigare.
Vi vill fortfarande visa lärprocesser, men inte sådana som gå på pottan, äta med kniv och gaffel utan detta har ditt barn lärt sig om tillexempel mattematik, naturvetenskap och så här gick det till!
Genom att uppmärksamma brukarna på hur vi arbetar så kanske de själva kan se möjligheterna i sin vardag att hjälpa till. Ellmin 2003 skriver på sidan 144 att familjens medlemmar inte alltid är medvetna om att många vardagsaktiviteter kan på ett positivt sätt stödja lärandet och utvecklingen hos deras barn. Om vi arbetar tillsammans och gör det möjligt för brukarna att ta del av vår röda tråd genom läråret kan det säkert bidra till ett förbättrat lärande, liksom till en ökad gemenskap mellan förskola och hemmet.
Tillsammans har vi kollegor reflekterat och strukturerat vad som är tambursamtal och vad som är utvecklingssamtal.
Portfolio med ipad
Ipaden har tillföra nya delar till portfolion så som att få med barnens tankar och samtal via Garageband. Våra ett och två åringarn har skapat egna filmer i Puppet Pals där de till sin stora förtjusning själva simmade omkring i havet med hajar och fiskar.
Den ger oss en möjlighet med sin touchteknik att på ett lustfullt sätt kunna öva tillexempel språk.
För en förälder som inte har den möjligheten att erbjuda sina barn en ipad hemma känns det väldigt skönt att få se hur deras barn ändå lär sig behärska denna teknik och dessutom lära sig en massa undertiden de gör detta.
De nackdelar jag ser med Ipaden i dagens läge är dock att den är lite klumpig att ta kort med och att jag ännu inte hittat något skrivprogram som ersätter datorns Openoffice eller Windows.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar