Sid 4-5 Här först ser vi att förskolor som tillhör skolor och därmed bildar en gemensam enhet får tillträde till kompetensutveckling inom området IT. Någon tidigare IT-satsning har alltså inte gjorts iförskolan. Kanske är det därför förskolan ligger efter med IT- användandet?
Ja så tror jag det varit. Det har länge varit upp till förskollärarens egenintresse om hen ska lära sig något nytt inom den digitala världen.
Sid 5 IKT-användningen i undervisningen kan ge barnen nya möjligheter att söka information och skapar en annan typ av samspel mellan pedagoger och barn.
Samt mellan barn och barn. När jag läste Pedagogisk dokumentation med IT-stöd så gjorde jag ett arbete om barn och media. Där visade det sig tydligt att barnen såg datorn som ett verktyg för att skapa en gemensam grund att starta leken ifrån.
Sid 6 En del program kan användas till att fånga intresse för barn och bana en väg till andra aktiviteter medan andra program kan väcka lust till skrivande, läsande och målande. Här hänger det på pedagogens förmåga att värdera produkterna och kunna utforma ett pedagogiskt sammanhang som programmet kan ingå i. Det gäller för pedagogen att fånga upp och hjälpa barnen att vidareutveckla det intresse som väckts.
Det är precis så vi arbetar nu! Vi startar samlingen med ett avsnitt av
Biss och Kajs som bygger en kompis för att sedan gå ut i smågrupper för att reflektera och skapa utifrån det vi tillsammans upplevt. Underbart sätt att arbeta på. Så otroligt lustfyllt!
Sid 6 Det är dock inte en självklarhet att IKT tillför fördelar för barns lärande. IKT i sig kan inte heller ge någon garanti för bättre lärande utan kvaliteten avgörs framförallt hur man använder sig av möjligheterna av att strukturera kunskapsinnehållet.
Men det gäller väl allt? Bara för att barn har tillgång till saxar lär de väl sig inte klippa om inte någon visar dem hur saxen är tänkt att användas. Dessutom kan de klippa sig själva, i sitt hår och i sina kläder om inte en vuxen är med i början och guider dem i säker saxanvändning!
Sid 22 Flickans bildskapande visade att hon först ritade med hjälp av iPaden och appen Drawing Pad för att sedan gå över till vanligt papper och pennor. Medlen var olika men motivet, snögubbar, förblev det samma. Vi tolkar det som att när flickan hittade en snögubbe väcktes en skaparglädje som hon fann meningsfull.
Det är just detta att det ena inte behöver ersätta det andra som så många tror. Bara för att man erbjuder digitala verktyg betyder inte det att de analoga försvinner. Det tillför bara en bredd.
Sid 26 Pedagogerna har en vilja att använda tekniken med det vet ännu inte hur de ska använda den eller till exempel en iPad i barns läroprocesser.
Det är synd att det ligger som det står i Mentorskap i skola och förskola sid 35-36 en tanke att läraren skall kunna allt och då hindrar denna tanke lärarna att lära tillsammans med barnen. De kan inte visa sig sårbara, vara sen som kan minst utan då struntar de i det i stället.
Sid 28 En tanke som dök upp hos oss under denna process var att Toca doktor kan bli ett bra hjälpmedel för de barn som behöver öva på lekstrukturer i förskolan.
Vilken intressant tanke! Den tar jag med mig till mina kollegor!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar