Just nu så har vi två olika delar i unikum.
Den ena delen handlar om eleverna och den andra är pedagogernas del.
Jag tänkte börja förklara elevdelen först.
Unikum för eleverna på förskolan är tänkt att täcka portfolio, IUP, föräldrasamtal och annan pedagogisk dokumentation.
För att kunna täcka alla dessa delar har vi tre olika verktyg;
Avdelningens blogg - som kan läsas av pedagoger, elever och brukare.
Bloggen använder vi för att visa brukarna vad vi gjort under dagen och låta dem ta del av den röda tråden i verksamheten. Den kommer också användas om vi vill nå ut till brukarna med information, typ veckobrev och påminnelser.
Barnens logg - som kan läsas av pedagoger, eleven som äger loggen och brukarna till eleven.
Loggen använder vi för att lägga in bilder och saker som hänt ett speciellt barn men inte är något för portfolion.
Jag tycker att man kan jämföra denna logg med den portfolio som Roger & Birgitta Ellmin beskriver som en arbetsportfolio i sin bok "Att arbeta med portfolio -teori, förhållningssätt och praktik"(s.80).
Denna logg används som ett aktivt instrument som är integrerat i den pedagogiska vardagen. Genom denna logg kan barnen själva lättare följa sin utveckling och få sitt lärande tydliggjort.
Saker som lagts i loggen kan senare flyttas över till portfolion, det blir som ett första steg för att senare kunna sållas, kanske tillsammans med barnet och välja ut de "godbitar" som sedan förs över till portfolion.
Barnens portfolio - som kan läsas av pedagoger, eleven som äger portfolion och brukarna till eleven.
Portfolion använder vi för att lägga in bilder och reflektioner som kopplas till lpfö-98. Reflektionerna görs tillsammans med barnen. Portfolion har fem olika flikar; IKT, Lek och interaktion, Matematik/Naturvetenskap, Språk och kommunikation och Tematiskt arbetssätt.
Dessa områden speglas av de fokusområden som vår förskola har.
Denna portfolio kan jämföras med den visningsportfolio som Rober & Birgitta Ellmin skriver om i boken "Att arbeta med portfolio -teori, förhållningssätt och praktik"(s.81).
De beskriver portfolion som koncentrerad och överskådlig, att den ger ern representativ och meningsfull inblick i barnets utveckling, att den speglar utvecklingen över en lägre tid och att den följer eleven genom hela skol-/studietiden.
Det är främst denna portfolio som används vid föräldrasamtal.
Pedagogernas del är också uppdelad i tre verktyg;
Avdelningens lärplan - som kan läsas av förskolechefen och den avdelningen som äger lärplanen.
Lärplanen består av sex olika fokusområden; Språk och kommunikation, pedagogisk dokumentation, tematiskt arbetssätt, lärande ledare, IKT och inkluderade lärmiljöer.
Varje avdelning skriver tre olika mål per område, dessa mål följs sedan med insatser och reflektioner.
Pedagogernas blogg -som kan läsas av alla pedagoger och förskolechefen.
Denna blogg är ett verktyg för att kunna dela med sig av mot och framgångar, pedagogiska frågor och reflektioner.
Pedagogernas portfolio- som kan läsas av förskolechefen och den pedagog som äger portfolion.
Här lägger förskolechefen ut frågor som pedagogerna svarar på och som används som stöd vi samtal mellan dem.
Jag tror att det finns en stark fördel att ha så här många olika verktyg i ett.
Tanken vid skapandet av barnens del och pedagogernas del är att de ska vara så lika som möjligt, att det skall vara samma upplägg på de båda.
Snart skall jag börja ha föräldrasamtal för första gången med unikum som grund och det skall bli spännande att se hur det tas emot av föräldrna och höra deras synpunkter.
Det tidigare sätt som jag dokumenterat på har varit väldigt tidskrävande och svårt (men långt ifrån omöjligt) att få till på individnivå.
Min känsla är att Unikum ger en möjlighet som är mellan den gamla portfolion som var Piaget inspirerad och det nya sättet att dokumentera som jag experimenterade med under utbildningen, som är mer inspirerat av Vygotsky och inte lika stadieindelat.
För att förstå bättre hur jag tycker dessa två skiljer sig åt kan man läsa ett äldre inlägg "Pedagogisk dokumentation - vad, hur och varför".
Du skriver att den gamla portfolion var Piaget-inspirerad, och sätter det "nya" sättet i motsats, eller utveckling till detta. Men vad är det som kännetecknar det nya jämfört med det gamla? Är det något som står i motsats till det gamla, eller är det en vidareutveckling?
SvaraRaderaFörstår du min fråga, är det viktigt att ta med det tycker du?
Jag tror att det är viktigt för att klargöra skillnaderna mellan dessa två. Särskilt som du skrivit innan att "den ger en representativ bild av utvecklingen" osv. Gör inte den gamla det, och varför inte?
SvaraRaderaFin slutkommentar... typ kolla din bok om du inte vet vad jag pratar om... kul...
SvaraRadera