Sidor

tisdag 13 november 2012

Artiklar i tidningen förskolan





Nytt verktyg ska ge stöd - Marie Bengts
I denna artikel skriver Marie att portfolion ofta kan bli stående på en hylla och bara tas fram vid samtal. Detta är något som jag kan känna igen mig i och det är något som vi tagit fasta på när det gäll Unikum, målet är att det ska vara lätt och intressant för brukarna att ta del av dokumentationen fortgående.
Genom att lägga upp sin mailadress kan brukarna få meddelande när det läggs upp något nytt i blogg, logg eller portfolio.

Enligt Anna Palmer så pedagogisk går dokumentation ut på att uppmärksamma vad barn redan tänker och håll på med - och sedan utgå från det i det fortsatta arbetet.
Genom arbetet följer man barnens pågående processer, dokumenterar dem och har det som utgångspunkt för planeringen. Arbetar man med pedagogisk dokumentation kan det vara det enda verktyg som behövs för uppföljning, utvärdering och utveckling av verksamheten i enlighet med läroplanen.(s.23 i tidningen Förskolan nr 9 2012)
Jag tror att de som hänger kvar i det gamla och det som alltid har gjort lätt omedvetet kan skaffa sig massa mer jobb och massa onödigt dubbelarbete, bara för att de inte vågar släppa taget om det välkända.
Det är inte nödvändigtvis så att bara för att man är van att jobba på ett visst sätt att detta är det enklaste sättet.

Anna Palmer säger vidare att det finns ett ororsmoment gällande arbetet med pedagogisk dokumentation  och att det är om man skall dokumentera verksamheten eller det enskilda barnet.
På den frågan säger Anna att det inte går att skilja åt utan att det sker ett ständigt växelspel mellan de båda. (s. 23 i tidningen Förskolan nr 9 2012)
Det är här vi möter vår utmaning i designen av Unikum, hur gör vi det lätt att känna att man hittat rätt ställe att dela upp sina dokumentationer?
Vad ska liggar vart?
Här känner jag att vi får mer stöd för att framhålla vikten av att ha loggen som en samlingsdel av barnens Unikum för att efter ett tag välja ut vad som skall hamna i portfolion. Detta gör att pedagoger, brukare och elever kan se en röd tråd i loggen utan att riskera att det blir osamanhängande.

Barnen filmar det egna lärandet - Tora Villanueva Gran
I den här artikeln får barnen göra egna Puppet Pals filmer utifrån ett av förskollärarna bestämt område. Genom skapandet av filmen så kan barnen reflektera över sin uppgift, när de om de vill visar upp resultatet för sina kompisar så delar de dessutom med sig av sina erfarenheter.(s. 30 i tidningen Förskolan nr 9 2012)
Här har vi problemet med Unikum att vi inte kan lägga in filmer, risken blir då att genom att arbeta med filmskapande att man skapar sig merjobb och att det blir svårt att visa upp för föräldrar utan att man åter igen skapar "hyllvärmar dokumentation".

Med barnen som vägledare - Tora Villanueva Gran
Här har Gabriela Levin skapat en "levande arbetsplan", en mall med olika spalter där arbetslaget ska fylla i vad de planerar att arbeta med och hur det knyts till barnens aktuella intressen, hur de tänker att de ska stötta barnens utveckling inom området, val av arbetssätt, tidsplan samt vilket område i läroplanen det berör.(s. 34 i tidiningen Förskolan nr 9 2012)
Detta går att jämföra med våra lärplaner, det kanske finns en poäng i att mer poängtera hur barnens aktuella intressen påverkar vårt arbete än hur vi tänkt uppfölja målen vi satt i början på terminen, då vi knappt känner vissa av barnen?

När ett arbetslag är färdiga med arbetsplanen mejlar de den till Gabriela och hon läser och kommenterar den så att de får utmanande frågor och en vilja att driva arbetet vidare.(s 34 i tidningen Förskolan nr 9 2012)
Här har vi också något vi kanske borde ta till oss, att få någon utifrån som kan risa och rosa, ge konstruktiv kretik, ställa utmanande frågor och få oss att känna oss sedda och ge oss engagemant i vårt arbete!?!

- Posted using BlogPress from my iPad

4 kommentarer:

  1. Andra stycket:
    Varför är barnens produkt viktig att visa upp? Är det inte viktigare att visa upp barnens process under arbetet? Då räcker ju en enkel bild och en sammanfattning. Produkten/filmen är ju sekundär. Sedan kan man även fråga sig om det är så att vi vuxna sätter större värde på barnets produkt än barnet själv gör.
    Vem är då vi att tala om att den här produkten är så viktig, så den tänker jag spara oavsett du vill det eller ej...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det kanske är därför denna metod inte riktigt når ända fram för mig. Dessutom undrar jag hur pedagogerna tar detta vidare för sig själva och hur deras reflektioner kring lärandet syns i verksamheten?

      Radera
    2. Det skulle ju vara intressant att se hur det som skrivs i Unikum leder till att verksamheten utvecklas, eller ändras...
      Risken finns väl att det blir mer av samma, fast iofs har man ju iaf kopplingen till läroplanen på ett tydligare sätt, o de gillar jag.

      Radera
  2. Som jag skrev ngn annanstans blir det intressant hur våra reaktioner, eller vårt arbetssätt/dokumentationsvanor kommer att förändras när föräldrarna i mer eller mindre realtid kan se vad och hur vi dokumenterar

    SvaraRadera