Sidor

måndag 22 september 2014

Kursmoment 2

Hur har utbildningsvetenskap kommit till som forskningsfält? Enligt Eriksson, Barajas m.fl. så är utbildningsvetenskap den varierande forskning som gjordes för lärarutbildningarna för att fylla de behov som lärarutbildningarna och den pedagogiska verksamheten hade (s35). Forskningen har fyra övergripande områden: -mot undervisning och lärande -mot utbildning och samhälle -undervisningsämnesområden -aktörer och utbildningsnivåer (a.a. s.36) Sandin och *Säljö skriver på sidan 11 att utbildningsvetenskapen har fått en speciell ställning genom skapandet av den utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet och därmed skapandet av speciella utbildningsvetenskapliga områden vid universiteten med ansvar för utbildning och forskning. Vad utbildningsvetenskap är vill de inte besvara helt utan hänvisar till att det är ett område under formering (s. 12) De tycker att det är viktigare att öppna och synliggöra den kamp om området som pågår (s.13) Ord och begrepp som dyker upp när jag läser om utbildningsvetenskap är: Evidensbaserad pedagogik - försök att hitta vetenskapliga bevis för rutiner och åtgärder. (Eriksson, Barajas m.fl. sid 17) Beprövad erfarenhet - enligt Minten & Lindvert är en erfarenhet som gjorts i den professionella verksamheten, den kan formuleras och prövas (Eriksson, Barajas m.fl. sid 20) praxisnära forskning - Carlgren beskriver detta som en forskning som syftar till att möta behovet som kan bidra till en utveckling i läraryrket (Eriksson, Barajas m.fl. s. 37) Eller en forskning som skapar utveckling av verksamheten och hur man utför de uppgifter man har som pedagog, eller den forsknings som bedrivs i eller nära de pedagogiska verksamheterna utifrån andra perspektiv än pedagogiska. (s.344 Sandin, Säljö) learning by doing- Johan Dewey lära genom att göra, att utveckla genom dialog och reflektion kring olika kunskapsintressen utan att glömma bort de positioner som redan är etablerade i vetenskapssamhället.(s. 12 i Sandin, Säljö) praktik nära forskning - en forskning som är i nära anslutning till lärarutbildningen och den pedagogiska verksamheten. (s.331 Sandin, Säljö) praxisnära grundforskning - en praxisforskning som i första hand skall leda till kunskapsutveckling och inte verksamhetsutveckling. (s345 Sandin, Säljö) Vidare känner jag att man kan gå vidare med diskussioner kring vilka grundtankar som ligger bakom skapandet av utbildningsvetenskap. Är det för att kunna överföra kunskap från en pedagog till en annan eller är det politikernas sätt att forma en generation efter sina önskemål? Var ligger den svaga länken i förskollärarnas svaga profession? Är det för att vi har blivit kategoriserade som ett praktiker yrke istället för ett teoriyrke? Eller är det för att det är så kvinnodominerat och/eller har en sådan starkt betoning på omvårdnad? Eller är det för att det funnits men som del i många andra olika forskningsområden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar